Asiakas tarvitsee toimivat huoltojoukot

Uudenlaiset palvelut syntyvät erilaisten osaajien yhdistämisestä, kun on riittävästi rohkeutta romuttaa vanhaa.

– Palvelut ja tiimit on rakennettava asiakkaan ongelmien ympärille. Mitä aukottomampi ketju, sitä varmemmin ongelmat tulee ratkaistua. Koska ongelmat ovat moninaisia ja ne vaihtelevat, on mahdotonta rekrytoida kaikkien alojen asiantuntijoita omiin joukkoihin. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, toteaa verkostokumppanimme Jouni Anttila Projant Oy:stä.

Kumppaniassa olemme luottaneet alkutaipaleelta lähtien verkostojen voimaan. Moniosaajaympäristössä luodaan arvoa ja tuloksia asiakkaalle, joita yksin toimiessa ei saavuteta.

Yhteistyö perustuu sataprosenttiseen luottamukseen.

Tavoite on tärkeä. Mitä halutaan saavuttaa? Kun vastausta ovat ratkomassa useammat aivot eri tulokulmista, kuplii tekemiseen uutta ajattelua. Ytimessä on aina asiakas ja hänen tarpeensa. Asiakastieto pitää hyödyntää ja tuottaa arvoksi. Myynnin ja johtamisen asiantuntija Jouni Anttilan mukaan asiakas on aina tärkein.

– Kun asiakas pärjää, myös palveluntuottajat ja työntekijät pärjäävät. Jos järjestys vaihtaa paikkaa, tulee ongelmia.

Verkostomainen yhteistyö perustuu sataprosenttiseen luottamukseen. Kukaan ei ole vapaamatkustaja, eikä epäonnistumisissakaan syytetä kaveria, vaan vastuu kannetaan yhdessä. Yhdessä nautitaan myös onnistuneista tuloksista.

Sosiaali- ja terveyspalvelut kokevat suuria muutoksia. Nyt, jos koskaan tarvitaan moniosaamista – erilaisten osaajien yhdistämistä. Kohistaan digitalisaatiosta, tekoälystä ja muista teknologian tuomista mahdollisuuksista. Tuoreet ideat syntyvät uusia ja vanhoja menetelmiä ja ajatusmalleja ennakkoluulottomasti yhdistellen. •